Tuesday, January 25, 2011

Sebab-sebab Pemimpin Tempatan Menentang British

F1 : Dasar Penaklukan British
H1a. penaklukan British bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan politiknya.
H1b. Kawasan itu akan terikat dengan perintah dan peraturannya.
H1c. Misalnya, apabila British mendapat Melaka daripada Belanda, Naning dipaksa menjadi jajahan takluk British dan membayar ufti.

F2 : Hasrat Mereka Untuk Menguasai Ekonomi Tempatan Bagi Kepentingan Mereka.
H2a. dilakukan melalui perjanjian yang dimeterai oleh mereka dengan pemimpin tempatan.
H2b. Menerusi perjanjian ini, saudagar dari Negeri-Negeri Selat dibenarkan menjalankan perlombongan dan perdagangan bijih timah.
H2c. Hal ini telah menimbulkan kemarahan penduduk tempatan terhadap British.

F3: British Telah Memaksakan Sistem Pentadbiran Barat Kepada Penduduk Tempatan.
H3a. British telah memperkenalkan sistem cukai, undang-undang dan peraturan-peraturan tanah untuk mendapatkan hasil yang maksimum.
H3b. Di Terengganu, penentangan berlaku kerana British telah menetapkan bahawa setiap tanah yang hendak dibuka oleh penduduk tempatan mestilah mendapat keizinan mereka dan dikenakan cukai tanah.
H3c. Peraturan bertentangan dengan amalan tradisi masyarakat tempatan yang membolehkan mereka membuka tanah mengikut keperluan mereka tanpa membayar cukai.

F4 : Campur Tangan British Dalam Adat Resam Tempatan.
H4a. Sebagai penjajah, British memaksa mereka menerima nilai-nilai British yang amat bertentangan dengan budaya masyarakat tempatan.
H4b. Di Perak, J.W.W. Birch telah campur tangan dalam adat resam masyarakat Melayu yang diamalkan selama ini, iaitu amalan menggunakan orang suruhan.
H4c. Tindakan beliau ini ditentang oleh pemimpin dan masyarakat tempatan.

F5 : Pemimpin Tempatan Kehilangan Kuasa Dan Pengaruh Pentadbiran Terhadap Kawasan Dan Anak Buah Mereka
H5a. Kebanyakan pemimpin tempatan itu telah dilantik oleh sultan ataupun oleh masyarakatnya untuk mentadbir kawasan tersebut.
H5b. Dengan pelantikan itu mereka berkuasa untuk menjaga hal ehwal daerahnya seperti soal pentadbiran, perundangan, ekonomi dan sosial.
H5c. Namun, penjajahan British terhadap daerah mereka menyebabkan pemimpin tempatan kehilangan kuasa.

Sumbangan Tamadun Hwang Ho

F1 Sistem pemerintahan

H1a. Dari segi politik, tamadun Hwang Ho amat mempengaruhi sistem pemerintahan China kuno. Sistem pemerintahan monarki telah diteruskan hingga ke zaman Dinasti Ching.
H1b. Hanya sedikit perubahan dilakukan terutama gelaran raja ditukar kepada maharaja.
H1c. Konsep anak syurga dan mandat dari syurga yang dikaitkan dengan raja (maharaja) dan amalan putaran dinasti diteruskan oleh dinasti-dinasti di China hingga abad ke-20.

F2 Aspek ekonomi

H2a. Salah satu aspeknya ialah pembinaan sistem pengairan. Sejak zaman awal dinasti China terutama zaman Shang, pemimpin mereka amat prihatin terhadap pembangunan pertanian.
H2b. Oleh itu, terusan-terusan dibina untuk mengairkan kawasan pertanian selain mengelakkan berlakunya banjir. Sistem pengairan ini telah diteruskan pada zaman Chin oleh Shih Huang Ti ke kawasan barat daya China. Sebuah terusan telah dibina di Szechwan untuk mengairkan kawasan pertanian di wilayah tersebut.
H2b. Selain itu, pembangunan dalam sektor pertanian ini juga membawa kepada kemajuan dalam teknologi pembajakan serta penciptaan cangkul dan sabit. Pada zaman ini juga petani mula menggunakan batas untuk tujuan penanaman. Perubahan juga berlaku secara evolusi apabila petani China mula menggantikan alat pertanian yang dibuat daripada kayu dengan yang dibuat daripada besi.

F3 Sistem Tulisan

H3a. Salah satu sumbangan penting tamadun ini ialah sistem tulisannya.
H3b. Sistem tulisan ini berkembang secara evolusi dan masih digunakan oleh orang China sehingga hari ini.
H3c. Penggunaan tulisan ini adalah meluas dan digunakan dalam bidang penulisan dan percetakan.
H3d. Tulisan ini juga diajar di sekolah-sekolah di China.
H3e. Malahan tulisan ini terus berkembang dengan penggunaannya oleh orang Korea dan Jepun.

F4 Agama dan Kepercayaan

H4a. Salah satu kepercayaan yang masih berkekalan sehingga hari ini ialah pemujaan roh nenek moyang.
H4b. Unsur pemujaan yang telah dijalankan sejak zaman Shang ini telah diteruskan mengikut kesesuaian masa.
H4c. MisaInya, unsur korban manusia tidak lagi diamalkan dan digantikan dengan unsur makanan, duit kertas, dan barangan perhiasan.
H4d. Konsep Yin dan Yang serta Feng Hsui merupakan dua daripada kepercayaan yang masih terdapat dalam masyarakat China sehingga hari ini.


F5 Sistem Kalendar

H5a. Semasa pemerintahan Shang, sistem kalendar telah diperkenalkan, iaitu terdapat 30 hari dalam sebulan dan 360 hari dalam setahun.
H5b. Raja menggunakan kalendar untuk menentukan musim menanam dan musim menuai.
H5c. Amalan menggunakan kalendar ini diteruskan untuk menjalankan aktiviti harian seperti upacara perkahwinan, perburuan ataupun pengkebumian.

F6 Falsafah Perang

H6a. Selain itu, terdapat satu lagi sumbangan penting tamadun ini yang cuba digunakan sehingga hari ini, iaitu pengamalan falsafah perang Sun Tzu.
H6b. Karyanya, the Art of War yang membicarakan selok-belok perang dan bagaimana menyerang musuh telah diulang cetak ke dalam pelbagai bahasa.
H6c. Pada hari ini, falsafah tersebut diaplikasikan pula sebagai taktik dalam urusan permagaan.

Ciri-ciri Tamadun Hwang Ho

F1 Petempatan Kekal

H1a. Petempatan awal yang berasaskan pertanian membawa kepada kemunculan bandar-bandar.
H1b. Anyang merupakan salah satu contoh negara kota dalam tamadun Hwang Ho.
H1c. Anyang terletak di kawasan tanah tinggi di Sungai Huan.
H1d. Di bandar ini terdapat istana, kuil, dan pusat pentadbiran.
H1e. Ketua pemerintah, iaitu raja, golongan pembesar, dan golongan agama juga tinggal di kawasan bandar.
H1f. Bandar Anyang dilengkapi dengan tembok untuk menghalang pencerobohan musuh dan dikelilingi oleh perkampungan yang didiami oleh masyarakat petani.

F2 Organisasi Sosial

H2a. Susun lapis dalam organisasi sosial masyarakat Shang memperlihatkan golongan raja dan pembesar menduduki lapisan paling atas yang diterajui oleh raja.
H2b. Sedangkan lapisan bawahan, iaitu golongan petani yang membentuk sebahagian besar penduduk, mendiami kawasan di luar bandar, iaitu di sekeliling negara kota ini.
H2c. Dalam lapisan ini terdapat juga golongan artisan. Golorigan ini wujud sebahagian besarnya disebabkan oleh kemahiran yang muncul dalam tamadun Shang, iaitu penguasaan mereka dalam teknologi gangsa.
H2d. Gangsa telah digunakan bagi menghasilkan senjata, perisai dan hiasan pada kereta kuda yang digunakan oleh tentera, serta peralatan untuk upacara keagamaan.
H2e. Oleh sebab golongan pembesar sahaja yang mampu memiliki tentera dan senjata gangsa ini, maka, golongan ini telah dapat menggunakan keistimewaan mereka ini untuk menundukkan golongan bawahan.
H2f. Golongan paling bawah dalam masyarakat Shang ialah hamba. Perhambaan merupakan satu ciri utama dalam Dinasti Shang.

F3 Pengkhususan Pekerjaan

H3a. Sistem organisasi sosial yang wujud telah membawa kepada pengkhususan pekerjaan.
H3b. Sebagaimana yang dijelaskan di atas, golongan pembesar mempunyai tentera masing-masing. Terdapat dua kumpulan tentera, iaitu tentera yang menggunakan kereta kuda dan tentera berjalan kaki.
H3c. Di samping itu, golongan petani sebagai tonggak ekonomi dan pentadbiran berperanan memenuhi keperluan golongan atasan.
H3d. Golongan inilah yang telah membentuk kumpulan artisan. Golongan artisan ini telah mereka cipta pelbagai barangan ternbaga seperti bekas minuman dan makanan, serijata, dan barang tembikar.
H3e. Golongan hamba pula berfungsi sebagai tentera paksaan selain digunakan untuk membantu kerja-kerja perburuhan, dan untuk tujuan korban dalam upacara penyembahan.

F4 Sistem Pemerintahan

H4a. Sistem pemerintahan Dinasti Shang berbentuk pemerintahan beraja dan pengganti raja selalunya dilantik daripada kalangan saudara lelaki yang lebih muda atau anak lelaki raja.
H4b. Raja-raja Shang mempunyai kewibawaan politik, ekonomi, sosial dan agama. Raja-raja ini berkuasa secara langsung di kawasan pusat pentadbiran.
H4c. Masyarakat tamadun ini percaya yang kuasa raja merupakan mandat daripada tuhan dan raja-raja Shang tidak perlu mendapatkan pengesahan politik kerana mereka adalah daripada keturunan pemerintah agama.
H4d. Dalam urusan pentadbiran raja dibantu oleh golongan bangsawan dan pegawai kerajaan. Bagi wilayah di luar pusat pentadbiran, pemerintahan Dinasti Shang dibantu oleh golongan bangsawan. Golorigan bangsawan ini dipertanggungjawabkan untuk mentadbir wilayahnya.
H4e. Oleh itu, golongan bangsawan ini berhak mewujudkan sistem pentadbirannya sendiri dalam hal seperti pungutan cukai, pertahanan dan undang-undang. Sistem yang sama telah diasimilasikan oleh Dinasti Chou apabila mereka mengambil alih pemerintahan Shang.
H4f. Raja-raja Dinasti Chou membahagikan pemilikan tanah mereka kepada wilayah-wilayah dan melantik pembesar tempatan di setiap wilayah ini. Raja-raja Dinasti Chou mengikat pembesar tempatan melalui ikrar taat setia kepada pemerintah Chou, di samping memberikan hadiah seperti kereta kuda, senjata gangsa, hamba dan binatang.
H4g. Mereka juga diminta melindungi raja dan memberikan bantuan tentera pada masa perang.
H4h. Pembesar tempatan juga diberikan hak untuk bertindak sebagai ketua. agama untuk menjalankan upacara pengorbanan.

F5 Agama

H5a. Dari segi agama dan keperluan, masyarakat tamadun Hwang Ho mengamalkan banyak kepercayaan termasuk animisme dan politeisme.
H5b. Masyarakat Shang mengamalkan penyembahan roh nenek moyang. Selain itu, mereka juga menyembah tuhan syurga. (Shang-ti) dan tuhan bumi (Tu), di samping penyembahan terhadap sungai, bukit dan gunung.
H5c. Upacara penyembahan melibatkan permainan muzik, tarian, dan upacara korban. Upacara penyembahan ini akan diketuai oleh golongan bomoh.
H5d. Satu lagi keunikan tamadun ini ialah jumpaan tulang binatang dan kulit kura-kura di Anyang. Tulang yang ditemui ini dikenali sebagai tulang oracle.
H5e. Fungsi tulang orade adalah untuk meramal sesuatu keadaan. Golongan bomoh yang terlibat dalam upacara penilikan ini akan meletakkan tulang ini di atas unggun api sehingga timbul rekahan dan rekahan ini ditafsirkan dan disabitkan dengan sesuatu kejadian.
H5f. Amalan penilikan tulang oracle ini membawa kepada kemunculan sistem tulisan awal di China. Rekahan-rekahan pada tulang ini menimbulkan idea masyarakat tempatan untuk mencipta tulisan.

F6 Sistem Tulisan

H6a. Tulisan China ini berbentuk ideograni, iaitu tulisan berbentuk simbol.
H6b. Tulisan asal ini kebanyakannya mempunyai garnbar seperti kanak-kanak, bulan, matahari dan sungai.
H6c. Namun demikian, tulisan ini mula berubah kepada bentuk yang lebih kompleks seperti yang terdapat pada hari ini.

Sumbangan Tamadun Indus

F1 Perancangan Bandar

H1a. Keupayaan untuk mewujudkan sebuah bandar terancang seperti Mohenjo-Daro dan Harappa bukanlah perkara yang mudah, sebaliknya memerlukan gabungan kepakaran sama ada dari sudut letak bandarnya mahupun dari sudut pengisiannya.
H1b. Oleh yang demikian, pemahaman tentang ilmu geometri, kesenian, dan matematik sangat diperlukan. Kemampuan masyarakat Lembah Indus mencapai kecemerlangan dalam perancangan bandar berkait rapat dengan kemajuan dalam bidang geometri dan pembinaan.
H1c. Pemahaman geometri hasil daripada pertembungan tamadun ini dengan tamadun Mesopotamia dan Mesir Purba telah membolehkan perancangan bandar disusun berasaskan bentuk segi empat yang diikuti oleh jalan raya yang lurus.
H1d. Di samping itu, masyarakat Lembah Indus telah berusaha meningkatkan mutu bahan binaan. Hal ini telah berjaya dilaksanakan apabila masyarakat Indus tidak hanya bergantung pada panas matahari untuk membuat batu bata daripada tanah liat.
H1e. Sebaliknya, batu bata itu. dihasilkan melalui pembakaran dengan suhu yang tinggi.
H1f. Berasaskan perkara ini, kecemerlangan perancangan bandar dalam tamadun Indus, sebenarnya, merupakan gabungan daripada pelbagai pengetahuan dan pencapaian termasuklah geometri dan matematik serta teknologi pembakaran batu bata.

F2 Hubungan luar

H2a. Sifat keterbukaan yang dibuktikan oleh tamadun ini dalam membuat hubungan dengan tamadun lain juga merupakan satu lagi aspek yang sangat penting.
H2b. Dari sudut ini, tamadun Indus memperlihatkan bahawa sesebuah masyarakat itu tidak akan mampu mencapai kecemerlangan tanpa membuat hubungan serta bertukar pandangan dengan pihak lain.
H2c. Hubungan dengan tamadun Mesopotamia serta tamadun Mesir Purba telah membolehkan kedua-dua belah pihak memperoleh manfaatnya sama ada dalam bentuk pertukaran teknologi atau seumpamanya.
H2d. Walau. bagaimanapun, dalam konteks hubungan antara tamadun Indus dengan tamadun Mesopotamia, segala pengaruh dari luar itu disesuaikan dengan keadaan dan suasana tempatan.

F3 Keamanan

H3a. Tamadun Indus telah menunjukkan kepada masyarakat dunia moden hari ini beberapa aspek yang sangat penting dalam proses pembinaan sesebuah tamadun, termasuk keamanan.
H3b. Tamadun Indus mengajar kita bahawa kedamaian dan keamanan ialah tunjang kepada kekuatan sesebuah bangsa untuk mencapai kemajuan dan kecemerlangan.

Ciri-ciri Tamadun Indus

F1 Bandar Terancang

H1a. Tamadun Indus memperlihatkan beberapa ciri yang istimewa.
H1b. Peternpatan kekal yang wujud di lembah ini telah membawa kepada pembentukan bandar terancang.
H1c. Bandarnya terbahagi kepada dua bahagian dan dikelilingi oleh tembok.
H1d. Bahagian utama merupakan pusat pentadbiran dan keagamaan yang menempatkan bangunan pentadbiran, tempat mandi awam yang digunakan untuk upacara ritual dan pembersihan, dan tempat penyimpanan hasil pertanian.
H1e. Bahagian kedua bandar ialah kawasan perumahan. Bandar-bandar dalam tamadun ini dirancang dengan sebegitu rapi terutama dari sudut susun aturnya yang sistematik.
H1f. Perancangan bandarnya dibantu oleh kemajuan ilmu geometri dan pembinaan, serta sumbangan tamadun Mesopotamia dan Mesir Purba.
H1g. Bandar-bandar dalam tamadun ini disusun berasaskan blok-blok berbentuk segi empat dengan setiap blok dipisahkan oleh satu rangkaian jalan raya yang lurus dan bersambung antara satu sama lain.
H1h. Setiap bandar mempunyai sistem kumbahan yang terancang. Selain jalan raya bandar-bandar ini juga dihubungkan dengan sungai yang berfungsi sebagai jalan perhubungan.

F2 Organisasi Sosial

H2a. Berbeza daripada tamadun Mesopotamia dan Mesir Purba, tamadun Indus tidak meninggalkan maklumat dan sumber yang jelas tentang organisasi sosialnya.
H2b. Jurnpaan arkeologi telah membayangkan masyarakat di Lembah Indus terbahagi kepada dua golongan, iaitu golongan atasan dan bawahan. Golongan atasan terdiri daripada pendeta dan pedagang.
H2c. Kelas atasan yang utama ialah pendeta. Walaupun wujud dalam bilangan yang kecil, namun, para pendeta ini mempunyai kuasa dan pengaruh yang besar dalam mengawal aktiviti masyarakat terutamanya yang melibatkan kegiatan keagamaan.
H2d. Atas dasar keagamaan inilah, golongan bawahan memberikan ketaatan kepada golongan pendeta. Oleh sebab tiada bukti tentang kewujudan raja, maka, sejarawan berpendapat bahawa tampuk pemerintahan dipegang oleh pendeta.
H2e. Golongan bawahan pula terdiri daripada petani dan buruh. Golongan petani menjalankan aktiviti pertai-dan dan menyalurkan sebahagian daripada hasil tersebut kepada pihak berkuasa. Golongan buruh menjalankan kerja perburuhan seperti menjaga kebersihan bandar, membina ternbok di benteng, dan membina terusan.

F3 Pengkhususan Pekerjaan

H3a. Masyarakat di Lembah Indus juga mempunyai pengkhususan pekerjaan yang jelas terutamanya dalam bidang ekonomi. Masyarakat ini telah menjalankan pelbagai kegiatan ekonorni seperti perdagangan, pertanian, pertukangan dan pembuatan.
H3b. Aktiviti perdagangan secara khusus membabitkan perdagangan luar termasuklah dengan Mesopotamia. Hubungan dagang antara kedua-dua tamadun dapat dibuktikan melalui penemuan cap mohor buatan masyarakat Lembah Indus di Mesopotamia.
H3c. Antara hasil perdagangan yang penting termasuklah emas, gading gajah, manik, dan hasil pertanian.
H3d. Petani pula menjalankan aktiviti bercucuk tanam terutamanya bagi tanaman makanan seperti barli, kacang, dan sebagainya.
H3e. Selain menjadi petani dan pedagang, ada ahli masyarakat yang secara khusus menjadi artisan. Mereka ini terlibat dalam pembinaan dan penghasilan barangan logam dan barangan tembikar.

F4 Agama dan Kepercayaan

H4a. Masyarakat dalam tamadun ini juga dikenal pasti telah mempunyai satu amalan agama. Ini dibuktikan dengan penemuan patung dan ukiran yang mempunyai unsur keagamaan.
H4b. Antara yang paling penting termasuklah penemuan sebuah patung yang dirujuk sebagai patung proto-Siva.
H4c. Objek tersebut menunjukkan seseorang duduk bersila dengan stail yoga dan terdapat tiga tanduk di kepalanya yang melambangkan Dewa Brahma, Vishnu dan Siva.
H4d. Kewujudan objek proto-Siva ini menjadi sangat penting terutama dari sudut perkaitannya dengan agama Hindu kemudiannya.
H4e. Selain itu, masyarakat dalam tamadun ini juga percaya kepada Tuhan Ibu.
H4f. Perkara ini dipercayai telah diwarisi daripada kebudayaan yang lebih awal kerana kepercayaan terhadap Tuhan Ibu ini turut berlaku dalam masyarakat yang mendiami Mesopotamia, Asia Kecil, Syria dan Palestin.

F5 Sistem Tulisan

H4g. Masyarakat tamadun Indus telah mempunyai satu sistem tulisan yang berbentuk piktograf.
H4h. Walau bagaimanapun, sehingga hari ini tulisan tamadun Indus masih lagi menjadi misteri dan belum dapat ditafsirkan.

Sumbangan Tamadun Mesir Purba

F1 Seni bina

H1a. Sumbangan utama tamadun Mesir Purba kepada ketamadunan manusia adalah dalam seni bina, iaitu piramid.
H1b. Pembinaan piramid bermula daripada ilharn Imhotep, iaitu saintis, ahli fizik, arkitek, dan penasihat penting kepada Firaun Djoser (3150 S.M.).
H1c. Beliau telah memperkenalkan teknik pembinaan bangunan dengan menggunakan batu bata.
H1d. Beliau juga merupakan pengamal ilmu perubatan dan pengarang buku sains dan sastera. Pembinaan piramid menggambarkan kreativiti masyarakat Mesir Purba dalam bidang pembinaan.
H1e. Sehingga hari ini kejayaan mereka masih dikagurni.

F2 Kemajuan pendidikan serta penggunaan kertas.

H2a. Pencapaian ini merupakan hasil kepandaian orang Mesir Purba mencipta kertas daripada pokok papyrus yang banyak hidup, di Lembah Nil.
H2b. Penciptaan kertas telah memudahkan penyimpanan dan meninggalkan kebergantungan pada kepingan batu bata untuk menyimpan segala khazanah bangsa.
H2c. Tinggalan tamadun Mesir purba kepada dunia kini adalah dalam bentuk rekod yang tertulis dan terpahat dalam sistem tulisannya, iaitu hieroglif.
H2d. Keagungan tamadun Mesir Purba dapat dibaca daripada tulisan yang terpahat dengan begitu cantik, halus dan penuh seni pada makam dan batu.
H2e. Sistem pendidikan untuk kanak-kanak
H2f. Kerajaan Mesir Purba telah mewujudkan sistem pendidikan untuk kanak-kanak daripada keluarga atasan. Mereka memberi pendidikan sejak dari umur yang rendah.
H2g. Institusi pendidikan ini diuruskan oleh rumah ibadat dan diletakkan di bawah pentadbiran kerajaan.
H2h. Penekanan terhadap pendidikan bertujuan untuk melahirkan para pegawai kerajaan terutamanya jurutulis vang sempurna dan terlatih.
H2i. Ilmu geometri, matematik, dan sains diajar bagi melahirkan golongan terlatih yang boleh menguruskan hal ehwal pertanian, pengawalan air Sungai Nil serta pembinaan bangunan dan piramid.

F3 Kemajuam dalam ilmu perubatan

H3a. Mesir Purba yang maju dalam ilmu perubatannya telah melahirkan pengamal perubatan. Mereka ini mendapat status yang tinggi dalam masyarakat Mesir Purba dan berkhidmat untuk firaun dan juga masyarakat.
H3b. Kemajuan bidang perubatan terutamanya proses memumiakan mayat berkait rapat dengan kepercayaan orang Mesir Purba.Tahap keilmuian dan kemahiran terutamanya dalam bidang fizik, kimia, perubatan, dan pembedahan memberikan sumbangan besar kepada perkembangan ilmu hingga ke hari ini.

F4 Pengawalan aliran air Sungai Nil


H4a. Keagungan tamadun Mesir Purba jelas bergantung pada pengawalan aliran air Sungai Nil yang menjadi nadi kepada tamadun Mesir Purba.
H4b. Perkembangan ilmu matematik seperti algebra, geometri, dan astronomi telah digunakan sepenuhnya dalam usaha orang Mesir Purba mengawal banjir Sungai Nil yang berlaku sekali dalam setahun.
H4c. Pemerintah Mesir Purba telah berjava mencipta sistem pengairan yang telah menukarkan kawasan padang pasir menjadi kawasan tanah pertanian.
H4d. Semasa pemerintahan Firaun Senuusret III, beliau telah membina sebuah tembok pengairan sepanjang 123 kilometer bagi menebus guna kawasan padang pasir dan membina terusan untuk mengairkan tanah seluas 10 000 hektar
H4e. Pengetahuan dalam bidang astronorni dan matematik ini membolehkan orang Mesir Purba memperkenalkan sistem kalendar 365 hari berdasarkan 12 bulan dalam setahun.

Monday, January 24, 2011

Sumbangan Mesir Purba

F1 Seni bina

H1a. Sumbangan utama tamadun Mesir Purba kepada ketamadunan manusia adalah dalam seni bina, iaitu piramid.
H1b. Pembinaan piramid bermula daripada ilharn Imhotep, iaitu saintis, ahli fizik, arkitek, dan penasihat penting kepada Firaun Djoser (3150 S.M.).
H1c. Beliau telah memperkenalkan teknik pembinaan bangunan dengan menggunakan batu bata.
H1d. Beliau juga merupakan pengamal ilmu perubatan dan pengarang buku sains dan sastera. Pembinaan piramid menggambarkan kreativiti masyarakat Mesir Purba dalam bidang pembinaan.
H1e. Sehingga hari ini kejayaan mereka masih dikagurni.

F2 Kemajuan pendidikan serta penggunaan kertas.

H2a. Pencapaian ini merupakan hasil kepandaian orang Mesir Purba mencipta kertas daripada pokok papyrus yang banyak hidup, di Lembah Nil.
H2b. Penciptaan kertas telah memudahkan penyimpanan dan meninggalkan kebergantungan pada kepingan batu bata untuk menyimpan segala khazanah bangsa.
H2c. Tinggalan tamadun Mesir purba kepada dunia kini adalah dalam bentuk rekod yang tertulis dan terpahat dalam sistem tulisannya, iaitu hieroglif.
H2d. Keagungan tamadun Mesir Purba dapat dibaca daripada tulisan yang terpahat dengan begitu cantik, halus dan penuh seni pada makam dan batu.
H2e. Sistem pendidikan untuk kanak-kanak
H2f. Kerajaan Mesir Purba telah mewujudkan sistem pendidikan untuk kanak-kanak daripada keluarga atasan. Mereka memberi pendidikan sejak dari umur yang rendah.
H2g. Institusi pendidikan ini diuruskan oleh rumah ibadat dan diletakkan di bawah pentadbiran kerajaan.
H2h. Penekanan terhadap pendidikan bertujuan untuk melahirkan para pegawai kerajaan terutamanya jurutulis vang sempurna dan terlatih.
H2i. Ilmu geometri, matematik, dan sains diajar bagi melahirkan golongan terlatih yang boleh menguruskan hal ehwal pertanian, pengawalan air Sungai Nil serta pembinaan bangunan dan piramid.

F3 Kemajuam dalam ilmu perubatan

H3a. Mesir Purba yang maju dalam ilmu perubatannya telah melahirkan pengamal perubatan. Mereka ini mendapat status yang tinggi dalam masyarakat Mesir Purba dan berkhidmat untuk firaun dan juga masyarakat.
H3b. Kemajuan bidang perubatan terutamanya proses memumiakan mayat berkait rapat dengan kepercayaan orang Mesir Purba.Tahap keilmuian dan kemahiran terutamanya dalam bidang fizik, kimia, perubatan, dan pembedahan memberikan sumbangan besar kepada perkembangan ilmu hingga ke hari ini.

F4 Pengawalan aliran air Sungai Nil

H4a. Keagungan tamadun Mesir Purba jelas bergantung pada pengawalan aliran air Sungai Nil yang menjadi nadi kepada tamadun Mesir Purba.
H4b. Perkembangan ilmu matematik seperti algebra, geometri, dan astronomi telah digunakan sepenuhnya dalam usaha orang Mesir Purba mengawal banjir Sungai Nil yang berlaku sekali dalam setahun.
H4c. Pemerintah Mesir Purba telah berjava mencipta sistem pengairan yang telah menukarkan kawasan padang pasir menjadi kawasan tanah pertanian.
H4d. Semasa pemerintahan Firaun Senuusret III, beliau telah membina sebuah tembok pengairan sepanjang 123 kilometer bagi menebus guna kawasan padang pasir dan membina terusan untuk mengairkan tanah seluas 10 000 hektar
H4e. Pengetahuan dalam bidang astronorni dan matematik ini membolehkan orang Mesir Purba memperkenalkan sistem kalendar 365 hari berdasarkan 12 bulan dalam setahun.

Sajak : Harga Remaja

MAKSUD

Rangkap 1 :

Penyajak bertanya tentang harga remaja yang bersih daripada perasaan kecewa
Penyaja menganggap remaja ialah golongan yang masih muda daun yag masig menghijau dan pohion yang segar.
Golongan ini merupakan golongan yang baru hendak memulakan hidup.

Rangkap 2 :

Penyajak bertanya kepada remaja tentang kejayaan yang ingin diraih oleh remaja sama ada ingin mencari cinta murahan atau bersusah payah mencari ilmu.

Rangkap 3 :

Penyajak menyatakan bahawa harga remaja sebenarnya mahal dan tidak boleh dibeli dengan perjanjian. Harga remaja terletak kepada pendirian, keberanian dan ilmu yang dimiliki.

Rangkap 4 :

Penyajak menyeru remaja supaya memenuhi atau merealisasikan cita-cita, matlamat dan arah tuju kehidupan.

Sunday, January 16, 2011

Ciri-ciri Tamadun Mesir Purba

F1 Pusat Pentadbiran

H1a. Apabila Firaun Menes (3200 S.M.) berjaya menyatukan kesemua 11 nome ini menjadi sebuah kerajaan,
H1b. beliau telah mengasaskan pusat pentadbirannya di bandar Thinis yang terletak di bahagian tengah Sungai Nil.
H1c. Selepas itu, pusat pentadbiran ini telah berpindah ke bandar Memphis yang hampir dengan delta Sungai Nil.
H1d. Pada kemuncak Zaman Pertengahan, pusat pentadbiran ini telah berpindah ke bandar Thebes.
H1e. Selain itu, terdapat beberapa bandar penting yang lain seperti Heliopolis, Fayourn dan Abydos.
H1f. Kehidupan di bandar merupakan salah satu ciri yang sangat penting dalam tamadun Mesir kerana di sinilah tempat kediaman firaun, pusat maklumat pemerintahan dan pentadbiran, dan juga pelabuhan penting bagi tamadun ini.
H1g. Selain itu, bandar juga merupakan pusat keagamaan dan pusat tumpuan penduduk.

F2 Kehidupan Berorganisasi

H2a. Kehidupan berorganisasi dalam masyarakat Mesir Purba diketuai oleh firaun yang merupakan raja yang berkuasa mutlak serta dianggap suci.
H2b. Jawatan firaun (raja Mesir) diwarisi secara turun-temurun.
H2c. Pada zaman kerajaan lama, firaun dianggap sebagai jelmaan Tuhan Horus,
H2d. Tetapi semasa pemerintahan dinasti ketiga dan keempat, firaun digelar sebagai Raja Matahari kerana dipercayai bahawa firaun ialah anak Tuhan Matahari, iaitu Amon Re.
H2e. Firaun juga merupakan ketua pendeta, pemilik tanah, ketua hakim, dan ketua pahlawan.
H2f. Selepas firaun ialah golongan bangsawan, rahib, tuan tanah serta jurutulis.
H2g. Ini diikuti dengan golongan rakyat bebas yang terdiri daripada petani, pedagang dan artisan.
H2h. Lapisan yang terkebawah ialah hamba.

F3 Sistem Pemerintahan

H3a. Sistem pemerintahan Mesir Purba diterajui oleh raja, iaitu firaun.
H3b. Beliau dibantu oleh golongan bangsawan untuk menjalankan pentadbiran, menjaga keamanan, mengurus, dan mengagihkan penghasilan makanan di dalam negara.
H3c. Golongan bangsawan ini merupakan pembesar yang terdiri daripada pegawai, penasihat, dan juga gabenor yang mentadbir wilayah yang ditakluki.
H3d. Para rahib dipertanggungjawabkan untuk mentadbir hal keagamaan.
H3e. Urusan pentadbiran ini juga turut dibantu oleh jurutulis yang terdiri daripada orang awam yang telah dilantik untuk menulis segala rekod kerajaan.

F4 Kedudukan Wanita

H4a. Tamadun Mesir Purba juga telah mengiktirafkan wanita sebagai pemimpin.
H4b. Pada Zaman Empayar seorang wanita telah dilantik menjadi firaun, iaitu Firaun Hatshepsut (1501 - 1479 S.M.).
H4c. Era pemerintahannya penuh dengan pembaharuan seperti pembinaan terusan dan penukaran padang pasir kepada tanah pertanian yang subur.
H4d. Keupayaan beliau membawa perubahan ini telah meletakkan beliau setanding dengan pencapaian firaun yang lain.
H4e. Ini menunjukkan bahawa wanita dalam tamadun Mesir Purba mampu memerintah serta memiliki status yang tinggi.

F5 Empayar

H5a. Kerajaan Mesir Purba juga merupakan kerajaan berbentuk empayar yang meliputi sebuah kawasan yang luas termasuklah wilayah di Nubia di selatan Mesir hingga ke utara serta barat dan juga wilayah di sebelah Asia, iaitu wilayah di Palestin hingga ke Lubnan dan Syria.

F6 Pengkhususan Kerja

H6a. Dengan wujudnya pengkhususan kerja seperti penenunan dan pembuatan barang tembikar dan juga peralatan, Mesir Purba telah berkembang maju.
H6b. Eksport utama Mesir Purba ialah tekstil dan kertas.
H6c. Antara aktiviti ekonomi lain yang dijalankan termasuklah perlombongan emas di kawasan Nubia.
H6d. Pengangkutan air memainkan peranan penting dalam tamadun Mesir Purba.
H6e. Sungai Nil yang lebar dan dalam telah membolehkan kapal-kapal menyusurinya dan berlabuh di pelabuhan-pelabuhan seperti Thebes, Memphis, Fayourn dan Heliopolis.
H6f. Sistem pemerintahan yang terancang telah berjaya menarik pedagang-pedagang dari Laut Mediterranean dan Laut Merah untuk singgah di pelabuhan Mesir Purba.

F7 Agama dan Kepercayaan


H7a. Orang Mesir Purba percaya kepada konsep politeisme.
H7b. Setiap tuhan orang Mesir Purba selalu dikaitkan dengan unsur alam seperti Re (Tuhan Matahari), Ra-Atum (Tuhan Langit) dan Amun (Tuhan Angin).
H7c. Orang Mesir Purba juga percaya kepada kehidupan selepas mati.
H7d. Oleh itu, mayat perlu disimpan dan dijaga dengan teliti.
H7e. Makam mayat juga mesti dipenuhi dengan peralatan serta keperluan kehidupan selepas mati.
H7f. Mayat tersebut diiringi barangan serta kelengkapan harian yang akan ditanam bersama-sama dengannya.
H7g. Solekan mayat, alat kebesaran, dan jumlah barang yang dikeburnikan di dalam makam menunjukkan kedudukan atau status mayat tersebut.

F8 Sistem Tulisan

H8a. Tamadun Mesir Purba juga telah mempunyai sistem tulisan yang dikenali sebagai hieroglif.
H8b. Sistem tulisan tamadun Mesir Purba ini berasaskan kombinasi gambar dan simbol yang berdasarkan bunyi.
H8c. Sistem tulisan sangat penting dalam proses perkembangan tamadun Mesir Purba terutamanya untuk tujuan mencatatkan rekod aktiviti pertanian dan juga pengutipan cukai.
H8d. Tulisan juga memainkan peranan penting dalam tamadun Mesir Purba untuk tujuan keagamaan dan amalan ritual kepercayaan.

Tuesday, January 11, 2011

Sumbangan Tamadun Mesopotamia

F1 Undang-Undang Hammurabi

H1a. Kod undang-undang ini digubal semasa Raja Hammurabi memerintah kerajaan Babylon.
H1b. Undang-undang ini berteraskan hak rakyat terhadap keadilan.
H1c. Mengikut kod ini, hukuman dan denda mestilah setimpal dengan kesalahan tetapi berbeza mengikut susun lapis masyarakat.
H1d. Kod ini mengandungi kira-kira 282 undang-undang yang dipahat pada tembok serta tiang besar, oleh itu rakyat dapat membaca undang-undang tersebut.
H1e. Kod Undang-Undang Hammurabi telah menjadi dasar perundangan dalam tamadun Mesopotamia.
H1f. Undang-undang ini telah berjaya mengelakkan wujudnya permasalahan di kalangan masyarakat pelbagai kaum dan juga di kalangan susun lapis masyarakat ifu sendiri.
H1g. Undang-undang ini telah dapat mewujudkan perpaduan dan mengukuhkan sistem organisasi dalam kehidupan masyarakat tersebut.
H1h. Kod ini juga telah membantu peradaban Mesopotamia bertahan untuk jangka masa yang panjang, iaitu dari tahun 3500 S.M. hingga tahun 539 S.M.

F2 Sistem Tulisan

H2a. Kewujudan sistem tulisan telah membawa kepada sistern pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan jurutulis.
H2b. Kehadiran jurutulis ini membolehkan urusan pentadbiran dan perniagaan dicatat supaya dapat direkodkan.
H2c. Dalam perdagangan, kesemua urusan jual belinya disertakan dengan resit, nota, dan surat kredit.
H2d. Di samping itu, sistern tulisan ini juga telah melahirkan tradisi kesusasteraan.
H2e. Antara hasil kesusasteraannya yang terkenal termasuklah epik Gilgamesh yang merupakan hasil kesusasteraan yang tertua di dunia. Epik ini mengandungi falsafah dan cara hidup orang Mesopotamia.

F3 Ilmu Astronomi

H3a. Tamadun Mesopotamia juga menyumbang kepada perkembangan ilmu astronomi.
H3b. Pencerapan terhadap pergerakan bulan, bintang, dan matahari telah membawa kepada perkembangan ilmu matematik seperti sistern mengira perpuluhan, menambah, menolak, mendarab, membahagi, dan punca ganda dua yang kemudiannya membawa kepada perkembangan ilmu geometri.

F4 Kalendar

H4a. Penguasaan dalam bidang astronomi juga telah membolehkan mereka menggunakan jalan laut dan mencipta kalendar yang berasaskan sistern solar yang menganclungi 12 bulan dalam satu tahun.

F5 Ilmu Perubatan

H5a. Perkembangan ilmu perubatan mendapat perhatian khusus semasa pemerintahan kerajaan Assyria kerana kerajaan ini begitu mementingkan kesihatan anggota tenteranya.
H5b. Sebanyak 500 jenis ubat-ubatan termasuk herba dan ramuan perubatan telah dikatalogkan dan disampelkan penggunaannya.
H5c. Cara mengubat penyakit dengan menggunakan ubat-ubatan juga telah dicatatkan sebagai panduan kepada pengamal perubatan.

F6 Penciptaan Roda

H6a. Roda digunakan dalam menghasilkan kereta kuda sama ada untuk tujuan peperangan atau kegunaan pada masa aman.
H6b. Penciptaan roda membolehkan orang Mesopotamia mencipta kincir air untuk mengalirkan air ke kawasan tandus dan meningkatkan hasil pertanian di samping mengawal banjir.

F7 Pengangkutan

H7a. Tamadun Mesopotamia juga telah menyumbangkan ciptaan alat pengangkutan yang terawal kepada dunia.
H7b. Orang Sumeria telah menggunakan kapal layar serta pangangkutan beroda sejak tahun 3000 S.M..
H7c. Oleh itu, mereka mampu menguasai jalan darat serta jalan laut sehingga mereka dapat berhubung dengan wilayah di India serta wilayah di kawasan Laut Mediterranean.

F8 Batu Bata

H8a. Tamadun Mesopotamia memperkenalkan kepada dunia cara membuat batu bata daripada tanah hat.
H8b. Dalam seni bina, mereka telah mencipta arca dan tiang batu. Contoh arca tersebut ialah patung Raja Gudea. Arca dan tiang batu dapat dilihat dalam seni bina zigurat.

F9 Pembentukan Empayar

H9a. Kepimpinan berwibawa Raja Sargon telah berjaya mewujudkan kerajaan Akkad, iaitu empayar pertama di dunia.
H9b. Ini adalah kerana Raja Sargon berjaya menakluk dan menyatukan wilayah-wilayah kerajaan Sumeria di selatan Mesopotamia.
H9c. Beliau merupakan perintis kepada pembentukan sebuah empayar yang kemudiannya menjadi ikutan pemerintah seterusnya seperti Firaun Tutmose III pada zaman Mesir Purba.
F10 Pembentukan Sebuah Masyarakat Yang Lebih Berestetika
H10a. Mesopotamia bukan saja menyumbang kepada pembentukan sebuah sistem pemerintahan tetapi juga pembentukan sebuah masyarakat yang lebih berestetika.

Tamadun Mesopotamia

Proses Pembentukan

1. Orang Sumeria telah berhijrah ke wilayah ini
2. dan membina petempatan
3. serta menjalankan aktiviti pertanian
4. melalui kerja menebus guna tanah
5. dengan membina sistem pengairan
6. yang membolehkan mereka mengawal pengaliran air sungai.
7. Aktiviti ini telah membawa kepada lebihan penghasilan makanan yang mampu menampung keperluan penduduk yang semakin bertambah.
8. Petempatan awal yang berbentuk perkampungan ini
9. kemudiannya berkembang secara evolusi kepada bandar
10. dan seterusnya kepada beberapa buah negara kota
11. seperti Kish, Nippur, Lagash, Uruk, Ur, Eridu, Assur dan Mari.
12. Kesemua negara kota ini terletak di sepanjang sungai dan terusan.

Ciri-Ciri Tamadun Mesopotamia

Negara Kota


1. Setiap negara kota di Mesopotamia mempunyai ciri fizikal yang tersendiri.
2. Setiap negara kota itu terbahagi kepada kawasan utarna, iaitu pusat kota, tembok kota, luar kota dan pelabuhan.
3. Setiap negara kota ini juga mempunyai kubu pertahanan dengan pelbagai bentuk pintu gerbang yang menjadi lambang kekayaan sesebuah kota.
4. Di dalam kota pula terdapat istana, rumah kediaman, rumah ibadat, rumah kedai, dan pasar dengan kebanyakan jalannya berkeadaan lurus dan lebar.
5. Pusat sesebuah kota ialah rumah ibadat yang menjadi tumpuan anggota masyarakat pada masa itu.
6. Setiap kota juga mempunyai unit politik dan agama yang tersendiri.
7. Kewujudan sungai serta kawasan tanah pamah telah memudahkan pen-angkutan dengan kapal, pedati dan keldai.
8. Melalui jalan laut, bandar atau negara kota ini mudah dihubungi oleh wilayah di sekitarnya.
9. Antara jalan penghubung utama termasuklah jalan yang menghubungkan Sumeria dan kota Mari yang digunakan oleh pedagang dari luar Mesopotamia.

Organisasi Sosial

10. Masyarakat negara kota terbahagi kepada dua golongan, iaitu golongan pemerintah dan golongan rakyat,
11. Golongan pemerintah terdiri daripada raja, ketua pendeta, ketua tentera, dan orang bangsawan.
12. Golongan rakyat terbahagi kepada dua, iaitu rakyat bebas seperti petani, artisan serta pedagang, dan hamba yang terdiri daripada tawanan perang.
13. Dalam tamadun Mesopotamia, raja merupakan pemerintah.
14. Sistem pemerintahan beraja di Mesopotamia berbentuk teokrasi.
15. Di bawah sistem ini, raja dianggap sebagai tuhan atau wakil tuhan dan pemilik negara kota.
16. Walaupun raja dianggap sebagai tuhan atau wakil tuhan tetapi masyarakat Mesopotamia tidak menyembah raja mereka sebagai tuhan kecuali semasa pemerintahan Raja Naramsin (2291 - 2255 S.M.) di Akkad.
17. Beliau telah memaksa penduduk Akkad menyembahnya sebagai tuhan.
18. Ini adalah disebabkan beliau menganggap dirinya terlalu agung kerana berjaya menguasai wilayah yang luas sehingga beliau menggelarkan dirinya sebagai "Raja Empat Penjuru Alam".
19. Raja juga menjadi ketua pentadbir, ketua tentera, dan ketua pendeta yang berkuasa dalam hal keagamaan.
20. Raja Mesopotamia juga bertindak sebagai ketua agama dan beliau berkuasa melantik ahli keluarga diraja untuk mernegang jawatan di zigurat serta menentukan bentuk pentadbirannya.
21. Ini adalah kerana zigurat berfungsi sebagai pusat ibadat, pusat perdagangan serta pusat penyimpanan khazanah negara.
22. Di samping itu, beliau juga amat berkuasa dalam soal tanah, cukai, hasil pertanian dan perniagaan. Beliau dibantu oleh para pegawai yang kebanyakannya terdiri daripada golongan bangsawan dan yang mempunyai ikatan dengan keluarga diraja.

Pengkhususan Kerja

23. Kepelbagaian kegiatan ekonomi atau pengkhususan kerja di Mesopotamia berlaku apabila wujudnya Iebihan hasil pertanian. Ini menyebabkan terdapat anggota masyarakat yang meninggalkan pekerjaan sebagai petani untuk menjadi peniaga, pedagang dan artisan.
24. Perdagangan yang telah dikendalikan bukan hanya dengan wilayah di sekitar Mesopotamia tetapi juga dengan kawasan di Lembah Indus.
25. Perdagangan amat penting bagi Mesopotamia kerana lembah ini tidak menghasilkan banyak bahan mentah. Oleh itu, barangan seperti logam, kayu-kayan, emas, dan perak dibawa masuk untuk ditukar dengan hasil pertanian yang dikeluarkan oleh lembah ini.
26. Selain itu, terdapat pengusaha atau pembuat tekstil, barang tembikar, dan alat keperluan harian. Malah ada yang menjadi tukang rumah kerana pertambahan penduduk di negara kota telah menimbulkan keperluan rumah kediaman yang lebih banyak.
27. Terdapat sebilangan anggota masyarakat yang berkhidmat sebagai tentera untuk mempertahankan negara kota daripada serangan musuh.

Sistem Tulisan

28. Dalam proses pembentukan tamadun ini, ilmu pengetahuan juga turut berkembang.
29. Ini telah membawa kepada kewujudan sistem tulisan yang bermula dalam bentuk tulisan bergambar.
30. Sistem ini kemudiannya berkembang kepada tulisan berbentuk simbol yang ditulis pada tanah liat kerana pada masa itu bahan untuk membuat kertas belum wujud di Mesopotamia.
31. Tulisan pada tanah liat ini berbentuk pepaku dan dikenali sebagai cuneiform.

Wednesday, January 5, 2011

Makna Tamadun

Bahasa Arab
= mudun = madain = madana = dua maksud, iaitu tinggi budi bahasa dan pembukaan bandar.

Bahasa Inggeris
= civilization yang berasal daripada bahasa Greek, iaitu civitas yang bermaksud bandar.

Sudut Tamadun
boleh diertikan sebagai peradaban.

masyarakat Barat
tamadun dikaitkan dengan pembangunan lahiriah terutamanya dalam hal-hal kebudayaan seperti penulisan, undang-undang, kesenian dan pembandaran.

Pandangan beberapa sarjana Barat, misalnya, Gordon Childe,
pencapaian lahiriah merupakan kayu ukur kemajuan tamadun dalam sesebuah masyarakat.

Darcy Riberio dan R.A. Buchanan
menolak unsur rohaniah sebaliknya hanya menekankan kepentingan dan pembangunan lahiriah dalam proses perkembangan tamadun.

Menurut Islam
tamadun mestilah merangkumi pembangunan lahiriah dan rohaniah.

Pandangan Syed Naquib al-Attas
tamadun ialah pencapaian tahap tatasusila yang tinggi dan kebudayaan yang luhur oleh sesebuah masyarakat.

Richard Sullivan
mengakui bahawa unsur rohaniah sangat penting dalam konsep tamadun.

Secara umumnya
konsep tamadun tidak hanya mementingkan pencapaian berbentuk lahiriah seperti kesenian dan pembinaan kota semata-mata tetapi juga mestilah diiringi dengan pencapaian dalam aspek rohaniah, tatasusila dan moral.

Zaman Prasejarah

Maksud
zaman manusia belum mengenali sistem tulisan

Ciri-ciri Zaman Paleolotik dan Mesolitik
1. hidup secara nomad/ berpindah randah
2. tinggal di kawasan tepi tasik, tepi sungai atau di dalam gua
3. hidup dalam kelompok keluarga atau secara berkumpulan
4. menyara hidup dengan memungut hasil hutan, memburu binatang dan menangkap ikan
5. alat batu yang dicipta mementingkan fungsi daripada nilai estetika

Ciri-ciri zaman neolitik
1. mula tinggal menetap
2. hidup dalam kelompok yang besar
3. alat batu telah dilicinkan dan mempunyai pelbagai fungsi
4. bahan tembikar
5. wujud pembahagian tugas / pengkhususan kerja
6. berjaya memikirkan cara meleburkan logam
7. melahirkan sistem pertukaran barang/ sistem barter

Ciri-ciri zaman logam
1. penggunaan alat daripada logam
2. berjaya mencipta perahu dan rumah
3. dapat meneroka lautan
4. meningkatkan kegiatan perdagangan maritim
5. muncul petempatan besar dan kota pertahanan
6. petempatan besar bekembang menjadi bandar atau kota (contoh : Jericho di Jordan dan Catal Huyuk di Turki)